Moeilijke klanten

20 jaar geleden werd ik vakkenvuller bij een lokale supermarkt. Mijn eerste baantje. Bij het inwerken knoopte mijn teamleider me in de oren: "Vergeet niet, de klant betaalt jouw frikandel". Een wijze les.

Die frikandel daargelaten, deze les is zo van deze tijd als wat.

Natuurlijk heb ik deze les regelmatig genegeerd. Die klanten konden namelijk onmogelijk domme vragen stellen.Pff, kijk dan even zelf zeg. En trouwens, door al die klanten met hun vragen kwam ik toch niet aan vakkenvullen toe?!

Nu is dit helaas niet een reactie die voorbehouden is aan jonge naïeve gastjes. Professionals doen dit net zo vaak.

De consultant die gefrustreerd is omdat hij zoveel tijd van het project kwijt is met het geruststellen van een klant. Zo kom je toch niet toe aan het eigenlijke project?!

De schrijver die zich miskent voelt omdat hij zichzelf moet verkopen. Of een filmproducer die klaagt over alle brandjes die ze continu moet blussen. Of de manager die zoveel tijd kwijt is met het inwerken van nieuw personeel.

Nu kan het zijn dat het aan de klant (of werknemers) ligt. Of dat je dat deel van het werk moet uitbesteden (door een agent, een assistent of een senior medewerker). Had je maar betere klanten.

Maar veelal waarschijnlijker is dat het aan jou ligt. Al dat wat je frustreert, dat is onderdeel van je werk! Je hebt simpelweg verkeerd ingeschat wat er allemaal bij komt kijken.

Nu blijkt het anders te werken dan je je had voorgesteld. Negeren dat dit is wat het werk van je vraagt is niet de oplossing. Noch helpt het om je superieur op te stellen door de schuld bij de ander te leggen. Wel makkelijker. Maar het brengt je nergens.

Het is moeilijker om te accepteren dat je een vergissing gemaakt hebt. Dat je iets over het hoofd hebt gezien. Natuurlijk kunt u de tapenade niet vinden, die hebben we eerlijk gezegd ook best wel onlogisch geplaatst. Gelukkig komt de klant met de vraag. Nu heb je de kans om jezelf te verbeteren. De kans om jezelf te ontwikkelen en de vraag, de marketing en de brandjes voor te zijn.

De grap is. Beter worden in je werk, is de beste manier om makkelijkere klanten te krijgen. Klanten die beter aansluiten bij jouw vaardigheden. Je stempel te drukken op hoe je te werk gaat.

Dank je wel moeilijke klant.